Item Р 1289/102 - Белешке

Identity area

Reference code

Р 1289/102

Title

Белешке

Date(s)

  • 1928 - 1989 (Creation)

Level of description

Item

Extent and medium

1 лист; 30х21 cm

Context area

Name of creator

(1909-1989)

Biographical history

Потиче из јеврејске трговачке породице. Отац Никола (Нисим), мајка Рахела (Раша), рођена Коен. Основну школу и гимназију завршио је у Шапцу и Београду. На Сорбони је студирао романистику две године (1926-1928), а дипломирао је на групи за француски језик и кнјижевност Филозофског факултета у Београду (1930). Као професор, радио је у Шибенику и Бихаћу, где се 1931. прикључио КПЈ. Ухапшен је годину дана касније због илегалног партијског рада. Пет година затвора издржао је у Сремској Митровици и Лепоглави. У то време, писао је робијашку лирику, једину у српској књижевности XX века. По избијању Другог светског рата, отишао је у Сплит где је ухапшен и интерниран у италијански логор за Јевреје на Корчули, након чега је пребачен у Италију. Из логора у Ломбардији, успео је да побегне 1943. и да се пребаци на Вис, где се прикључио НОП-у. Постао је борац Прве пролетерске дивизије. Радио је од 1944. као новинар ТАНЈУГ-а. За "Борбу" је извештавао током 1945. са суђења ратним злочинцима у Нирнбергу. Као репортер "Гласа" боравио је 1946. на слободној територији Грчке, међу Маркосовим партизанима. Од 1947. живео је у Београду као професионални писац, изузев периода од 1979. до 1986. који је провео у Сарајеву.

У раном периоду стваралаштва, припадао је београдском надреалистичком кругу. Са Ђ. Јовановићем и Ђ. Костићем покренуо је часопис "Трагови" 1928. Са Ђ. Костићем штампао је 1929. надреалистичку плакету "Четири стране - и тако даље" чији је централни део манифест "Онанизам смрти". Са још једанаесторицом литерарних истомишљеника потписао је надреалистичку резолуцију која ће бити објављена у првом броју алманаха "Немогуће" (1930). У јануару 1931. заједно са Марком Ристићем и Душаном Матићем објавио је декларацију "Позиција надреализма", у којој припадници групе изјављују да су за социјалистичку револуцију. Исте године публиковао је с Матићем и Костићем брошуту "Положај надреализма у друштвеном процесу" и уредио и издао ревију "Надреализам данас и овде". По гашењу надреализма као поетичког правца (1932-1933), приклонио се покрету социјалне литературе.

Уочи рата, преводио је Томаса Мана и Михаила Шолохова. Био је члан редакција часописа "Нова мисао" (1953-1954), београдског "Дела", чији је један од покретача (1955) и сарајевског часописа "Даље", који је основао и као главни уредник водио од 1982. до 1988. Између два рата, прилоге је објављивао у "Нашој стварности", Животу и раду" и "Печату". Након Другог светског рата, сарађивао је у великом броју листова и часописа: "Политика", "Борба", "Књижевне новине", "Књижевност", "Сведочанства", "Нова мисао", "Дело", "НИН", "Комунист", "Телеграм", "Видици", "Поља" итд.

Испрва песник надреалистичког надахнућа ("Трагови", 1928; Анатомија, 1930), потом стваралац изразите социјалне ангажованости ("Песме", 1938; "Хана", 1939 и 1951; "Вишња за зидом", 1950), од педесетих година "вечни модернист" српске поезије ("Човеков човек", 1953; "Прочитани језик", 1972; "Митолошки зверињак смрти", 1987), Давичо је створио дело које тежи синтези поезије и револуције. О чему год да је певао, Давичо је градио опус као песму која ће на апсолутан начин остварити јединство политичког и естетског. Та песма почива на експерименту с лирском формом, на језичкој незаситости и бунту, на сликама жестоког еротичког набоја, бизарној асоцијативности, вербалном хумору, психичком аутоматизму.

Прози се окренуо као већ формирани уметник. Његови романи, у првом реду "Песма" (1952), затим пенталогија "Робије" ("Ћутње" и "Глади" 1963; "Тајне", 1964; "Бекства", 1966; "Завичаји", 1971), најзад "Господар заборава" (1980) представљају епски напор да се у романескној форми да историја југословенског комунистичког покрета између два рата, током и после Другог светског рата.

У поратном периоду, Давичо се афирмисао и као есејиста изразито модернистичких ставова ("Поезија и отпори", 1952; "Ритуали умирања језика", 1974), као путописац ("Међу Маркосовим партизанима", 1947; "Црно на бело", 1962), као филмски сценариста ("До победе", 1948; "Дечак Мита", са Р. Новаковићем, 1950; "Последњи дан", "Љубав у четири усне") и као полемичар памфлетист склон политичко-догматском обрачунавању са неистомишљеницима (М. Данојлић, Т. Младеновић, Е. Кош, М. Булатовић, П. Џаџић, П. Палавестра, Д. М. Јеремић, М. Марковић, Г. Петровић, Н. Милошевић).

Archival history

Content and structure area

Scope and content

Appraisal, destruction and scheduling

Чување је неограничено и не планира се излучивање.

Accruals

Не очекују се допуне.

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Грађа је доступна искључиво у читаоници Посебних фондова Народне библиотеке Србије.

Conditions governing reproduction

У складу са Правилником о коришћењу библиотечке грађе Народне библиотеке Србије.

Language of material

  • Serbian

Script of material

  • Latin

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Sources

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places