Identity area
Reference code
Р 420/I/133
Title
Писмо Паје Јовановића Павлу Марковићу Адамову
Date(s)
- 1896-08-22 (Creation)
Level of description
Item
Extent and medium
2 листа.
Context area
Name of creator
Name of creator
(1859-1957)
Biographical history
Рођен је 16. јуна 1859. године у Вршцу. Гимназију је завршио у Бечу и похађао приватну цртачку школу, а 1877. године уписао је Царску ликовну академију. Од 1880. године похађа Мајсторску школу Леополда Карл Милера на истој академији, где је и насликао слику "Рањени Херцеговац" која је добила сјајне критике. Због болести и исцрпљености лето 1882. године проводи у Вршцу где је насликао композицију "Мачевање", а потом путује по Црној Гори и Старој Србији. Од 1883. године ради у Лондону за познатог трговца сликама Томаса Валиса у чијој је галерији излагао. Крајем 1885. и почетком 1886. године путује по Северној Африци где је нашао инспирацију и урадио скице за будућа дела као што је "Кротитељ змија у Мароку". По повратку у Европу слика у Минхену где су му боравила и друга два брата Станислав и Милан. Тих година и много путује по Европи, зна се да је био у Црној Гори где је урадио скицу за "Кићење невесте", потом је боравио у Паризу, пропутовао је Италију, Грчку итд. Изабран еј за дописног члана СКА 1888. године, а већ следеће путује са сликарем Францом А. Рубоом на Кавказ и борави у Тбилисију. Крајем 80-их година на затев Рудолфа, престолонаследника Аустро-Угарске путује Истром и Далмацијом где ради скице за публикацију "Аустрија у речи и слици", те је до 1890. године урадио 12 студија. Овај период стваралачког живота крунише великом изложбом у Београду 1893. године када је промовисан и у редовног члана СКА.
Од 1895. године посвећује се монументалном сликарству и израђује две композиције посвећене Таковском устанку. Већ следеће године за потребе Миленијумске изложбе поводом досељавања Мађара на ове просторе ради композиције "Сеоба Срба" и "Вршачки триптихон". Потом ради иконостас цркве у Долову инспирисан мотивима боја на Косову 1389. године, али и композицију " Furor Teutonicus" инспирисана Вагнеровим Нибелунзима. Већ следеће 1899. године прихвата да за потребе Краљевине Србије и њеног представљања на Светској изложби у Паризу уради композицију "Крунисање цара Душана 1345." ("Крунисање цара Душана за цара Срба, Грка и Бугара") за коју је и награђен златном медаљом. По завршетку Светске изложбе у Бечу 1901. године одлази на пут по Америци где је сликао протрете међу којима и Михаила Пупина и његове ћерке Варваре. У Европу се враћа 1903. године и ради иконостас Саборног храма у Новом Саду, али и портрете црногорске владајуће породице. Потом је радио и иконостас цркве у Сремским Карловцима. Први светски рат је провео главном у Бечу и у Швајцарској, да би се 1917. године оженио Хермином Муни Даубер у Будимпешти. После рата углавном борави у београду, бечу и Вршцу и слика портерте, међу којима и владајуће династије Карађорђевића. Други светски рат је провео у Бечу.
Умро је у Бечу 30. новембра 1957. године
Од 1895. године посвећује се монументалном сликарству и израђује две композиције посвећене Таковском устанку. Већ следеће године за потребе Миленијумске изложбе поводом досељавања Мађара на ове просторе ради композиције "Сеоба Срба" и "Вршачки триптихон". Потом ради иконостас цркве у Долову инспирисан мотивима боја на Косову 1389. године, али и композицију " Furor Teutonicus" инспирисана Вагнеровим Нибелунзима. Већ следеће 1899. године прихвата да за потребе Краљевине Србије и њеног представљања на Светској изложби у Паризу уради композицију "Крунисање цара Душана 1345." ("Крунисање цара Душана за цара Срба, Грка и Бугара") за коју је и награђен златном медаљом. По завршетку Светске изложбе у Бечу 1901. године одлази на пут по Америци где је сликао протрете међу којима и Михаила Пупина и његове ћерке Варваре. У Европу се враћа 1903. године и ради иконостас Саборног храма у Новом Саду, али и портрете црногорске владајуће породице. Потом је радио и иконостас цркве у Сремским Карловцима. Први светски рат је провео главном у Бечу и у Швајцарској, да би се 1917. године оженио Хермином Муни Даубер у Будимпешти. После рата углавном борави у београду, бечу и Вршцу и слика портерте, међу којима и владајуће династије Карађорђевића. Други светски рат је провео у Бечу.
Умро је у Бечу 30. новембра 1957. године
Repository
Archival history
Content and structure area
Scope and content
Писмо Паје Јовановића Павлу Марковићу Адамову.
Appraisal, destruction and scheduling
Чување је неограничено и не планира се излучивање.
Accruals
Не очекују се допуне.
System of arrangement
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Грађа је доступна искључиво у читаоници Посебних фондова Народне библиотеке Србије.
Conditions governing reproduction
У складу са Правилником о коришћењу библиотечке грађе Народне библиотеке Србије.
Language of material
- Serbian
Script of material
- Cyrillic
Language and script notes
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Related units of description
Notes area
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
Name access points
Genre access points
Description identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
Sources
Лисни каталог Народне библиотеке Србије.