Identity area
Type of entity
Authorized form of name
Parallel form(s) of name
- Davičo, Oskar
Standardized form(s) of name according to other rules
Other form(s) of name
- Oketa
- Vlado Barbulović
- S. Nikolić
- O. Davidović
Identifiers for corporate bodies
Description area
Dates of existence
History
Потиче из јеврејске трговачке породице. Отац Никола (Нисим), мајка Рахела (Раша), рођена Коен. Основну школу и гимназију завршио је у Шапцу и Београду. На Сорбони је студирао романистику две године (1926-1928), а дипломирао је на групи за француски језик и кнјижевност Филозофског факултета у Београду (1930). Као професор, радио је у Шибенику и Бихаћу, где се 1931. прикључио КПЈ. Ухапшен је годину дана касније због илегалног партијског рада. Пет година затвора издржао је у Сремској Митровици и Лепоглави. У то време, писао је робијашку лирику, једину у српској књижевности XX века. По избијању Другог светског рата, отишао је у Сплит где је ухапшен и интерниран у италијански логор за Јевреје на Корчули, након чега је пребачен у Италију. Из логора у Ломбардији, успео је да побегне 1943. и да се пребаци на Вис, где се прикључио НОП-у. Постао је борац Прве пролетерске дивизије. Радио је од 1944. као новинар ТАНЈУГ-а. За "Борбу" је извештавао током 1945. са суђења ратним злочинцима у Нирнбергу. Као репортер "Гласа" боравио је 1946. на слободној територији Грчке, међу Маркосовим партизанима. Од 1947. живео је у Београду као професионални писац, изузев периода од 1979. до 1986. који је провео у Сарајеву.
У раном периоду стваралаштва, припадао је београдском надреалистичком кругу. Са Ђ. Јовановићем и Ђ. Костићем покренуо је часопис "Трагови" 1928. Са Ђ. Костићем штампао је 1929. надреалистичку плакету "Четири стране - и тако даље" чији је централни део манифест "Онанизам смрти". Са још једанаесторицом литерарних истомишљеника потписао је надреалистичку резолуцију која ће бити објављена у првом броју алманаха "Немогуће" (1930). У јануару 1931. заједно са Марком Ристићем и Душаном Матићем објавио је декларацију "Позиција надреализма", у којој припадници групе изјављују да су за социјалистичку револуцију. Исте године публиковао је с Матићем и Костићем брошуту "Положај надреализма у друштвеном процесу" и уредио и издао ревију "Надреализам данас и овде". По гашењу надреализма као поетичког правца (1932-1933), приклонио се покрету социјалне литературе.
Уочи рата, преводио је Томаса Мана и Михаила Шолохова. Био је члан редакција часописа "Нова мисао" (1953-1954), београдског "Дела", чији је један од покретача (1955) и сарајевског часописа "Даље", који је основао и као главни уредник водио од 1982. до 1988. Између два рата, прилоге је објављивао у "Нашој стварности", Животу и раду" и "Печату". Након Другог светског рата, сарађивао је у великом броју листова и часописа: "Политика", "Борба", "Књижевне новине", "Књижевност", "Сведочанства", "Нова мисао", "Дело", "НИН", "Комунист", "Телеграм", "Видици", "Поља" итд.
Испрва песник надреалистичког надахнућа ("Трагови", 1928; Анатомија, 1930), потом стваралац изразите социјалне ангажованости ("Песме", 1938; "Хана", 1939 и 1951; "Вишња за зидом", 1950), од педесетих година "вечни модернист" српске поезије ("Човеков човек", 1953; "Прочитани језик", 1972; "Митолошки зверињак смрти", 1987), Давичо је створио дело које тежи синтези поезије и револуције. О чему год да је певао, Давичо је градио опус као песму која ће на апсолутан начин остварити јединство политичког и естетског. Та песма почива на експерименту с лирском формом, на језичкој незаситости и бунту, на сликама жестоког еротичког набоја, бизарној асоцијативности, вербалном хумору, психичком аутоматизму.
Прози се окренуо као већ формирани уметник. Његови романи, у првом реду "Песма" (1952), затим пенталогија "Робије" ("Ћутње" и "Глади" 1963; "Тајне", 1964; "Бекства", 1966; "Завичаји", 1971), најзад "Господар заборава" (1980) представљају епски напор да се у романескној форми да историја југословенског комунистичког покрета између два рата, током и после Другог светског рата.
У поратном периоду, Давичо се афирмисао и као есејиста изразито модернистичких ставова ("Поезија и отпори", 1952; "Ритуали умирања језика", 1974), као путописац ("Међу Маркосовим партизанима", 1947; "Црно на бело", 1962), као филмски сценариста ("До победе", 1948; "Дечак Мита", са Р. Новаковићем, 1950; "Последњи дан", "Љубав у четири усне") и као полемичар памфлетист склон политичко-догматском обрачунавању са неистомишљеницима (М. Данојлић, Т. Младеновић, Е. Кош, М. Булатовић, П. Џаџић, П. Палавестра, Д. М. Јеремић, М. Марковић, Г. Петровић, Н. Милошевић).
Places
Београд, умро 30. 09. 1989.
Legal status
Functions, occupations and activities
Mandates/sources of authority
Internal structures/genealogy
General context
Relationships area
Access points area
Occupations
Control area
Authority record identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
Status
Level of detail
Dates of creation, revision and deletion
Language(s)
- Serbian
Script(s)
- Cyrillic