Мицић, Анушка

Identity area

Type of entity

Person

Authorized form of name

Мицић, Анушка

Parallel form(s) of name

  • Micić, Anuška

Standardized form(s) of name according to other rules

Other form(s) of name

  • Mitzitch Kohn, Anuschka
  • Нина Нај

Identifiers for corporate bodies

Description area

Dates of existence

1894-1961

History

Анушка Мицић, рођ. Кон / Kohn (1894, Винковци, Аустроугарска – 1961, Београд, СФРЈ). Рођена је у винковачкој породици Кон. Њена мајка била је сестра загребачког индустријалца, утицајног пословног човек и добротвора Матије Фројнда (Freunda), власника творнице хартије "Липа Мил" и Фабрике цигаретног папира и туљака "Голуб". Као део шире породице, Анушка је свој живот између два рата, с једне стране, везала за послове прозводње и пласмана хартије, док је с друге, као интелектуалка и заговорница авангардних идеја, сву своју енергију уложила у трансформацију вишка добити у продукцију авангардног гласила Зенит (1921-1926), Библиотеке Зент, лифлета, плаката и разног пропагандног авангардног материјала који је био израз заједничке уметничке активности њене и њеног мужа Љубомира Мицића (1895–1971). Преводила је уметничке и програмске текстове авангарде са немачког и француског, али и са српско-хрватског на те језике. Водила је финансијске послове у Зениту, организовала је модеран вид адвертајзинга на страницама овог часописа, при чему је успела готово немогуће, да се у једном анархистичком гласилу оглашавају најуспешније привредне компаније у Краљевини СХС. Овај јединствени спој креативног и рекламног аспекта, као специфични допринос авангарде креативним индустријама у будућности, био је потпуно запостављен у ревалоризацији текстова и појединачних учинака актера историјске авангарде у Југославији, посебно када је било речи о учешћу жена у авангарди. Анушка Мицић је одиграла кључну улогу у опстанку часописа Зенит приликом пресељења редакције из Загреба за Београд 1923, где је наставио да излази све до децембра 1926. Након бега њеног мужа Љубомира Мицића у Француску, преко Ријеке, средином децембра 1926, Анушка је остала у Београду, где је наставила да води процес ликвидације београдске продајне експозитуре «Липа Мила», да шаље новац супругу у егзил, као и да води правне послове у судском процесу који се против Љубомира водио све до 1929. Такође, бринула се и о актерима зенитизма, који су се након слома нашли у невољи, пре свега о Бранку Ве Пољанском, Маријану Микцу и Владимиру Скерлу. Касније се придружила Љубомиру у париском егзилу али тек пошто је регулисала оставштину од родитеља, од које су њих двоје живели у Француској. Но и поред тога, остала је везана за ујакову породицу Фројнд, у чијем животу је, након повратка из Француске, али и повремено у ранијим годинама, активно учествовала све до Холокауста, када са југословенске позорнице нестају породице Фројнд и Кон. Њена узајамна преписка са супругом Љубомиром показује сву сложеност њеног односа са породицом, мужем, у настојању да реализује своје идеје. На основу ових сачуваних писама, која убухватају период од 1920. до 1960., могуће је пратити дивергенције авангардних идеја код супружника Мицић, њихове сусрете и разилажења у погледу постзенитистичких поетика.

Анушка Мицић објавила је мало текстова под својим именом или псеудонимом Нина Нај, којим се врло често служила и у приватној кореспонденцији са супругом. У ревији Дада Јок Бранка Ве Пољанског, објавила је песму "Јественик за ДаДу у петак" (1922). Такође, објавила је кратки текст "Уношење сахарске прашине и египатске ноћи на Балкан" у контексту радио-филма "Шими на гробљу Латинске четврти" ("Зенит", бр. 12, 1922). Поздравила је "Зенитов" јубилеј. ("Зенит", бр. 38, 1926). Академска критика која се бавила зенитизмом била је незаинтересована за рад ове изузетне жене, која је својом појавом у јавности, равноправним гласом са сарадницима "Зенита" као што су били Карел Тајге, Иван Гол, Владимир Татљин, Иља Еренбург и многи други, представљала јединствену југословенску промотерку женске еманципације, која је свој пандан у овом периоду могла имати у појавама Лили Брик и Клер Гол у контексту европске авангарде.

Анушка Мицић представљала је и мистичко средиште зенитизма. Хрватски сликар Вилко Гецан насликао је изванредни дендистички "Портрет Анушке Љубомира Мицића" (1921) који је био излаган на Прољетном салону у Загребу, као и на Првој Зенитовој међународној изложби нове уметности у Београду 1924. Немачки песник Франц Рихард Беренс посветио јој је песму под називом "Liebeserklärung an die Mеtаphysik" ("Зенит" бр. 22, 1923). Био је то покушај да се дочара метафизичка суштина љубави према зенитистичкој жени, али и жени уопште у контексту авангарде. Мицић је своја дела посвећивао Анушки као свом идеалу, што у животу, о чему сведочи њихова преписка, уопште није било тако. По узору на Мајаковског и његову поему "О томе", на чијој се корици појавила слика Лили Брик, Мицић је на корици свог романа "Rien sans amour" из 1935. објавио модерну фотографију Анушке у купаћем костиму са лоптом. Након Другог светског рата, Мицићеви су живели у тешкој немаштини. Анушка је умрла 1961, након чега почиње Мицићева фаза мистичне посвећености преминулој супрузи. Године 1962. објавио је поему "Requiem pour Anouchka - Gloire a Paris", која је објављена у антологији Odes a Paris. Један примерак ове антологије, отворен на страницу са његовом поемом, Мицић је изложио на Анушкином гробу, који је свакодневно посећивао до краја свог живота.

Places

Винковци, Аустроугарска, рођена 1894.
Београд, СФРЈ, умрла 1961.

Legal status

Functions, occupations and activities

Авангардна активисткиња, преводитељка, са Љубомиром Мицићем основала је и водила часопис "Зенит" (1921-1926) и промовисала зенитизам.

Mandates/sources of authority

Internal structures/genealogy

General context

Relationships area

Related entity

Мицић, Љубомир (1895-1971)

Identifier of the related entity

Category of the relationship

family

Type of relationship

Мицић, Љубомир is the spouse of Мицић, Анушка

Dates of the relationship

Description of relationship

Access points area

Occupations

Control area

Authority record identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Status

Draft

Level of detail

Minimal

Dates of creation, revision and deletion

22.1.2018., 24.8.2021.

Language(s)

  • Serbian

Script(s)

  • Cyrillic

Sources

1. В. Голубовић, И. Суботић, Зенит 1921-1926, Београд, Загреб, 2008.
2. "Зенит" - Интернационална ревија за уметност и културу (1921-1926).
3. "ДаДа Јок" - Авангардна ревија Бранка Ве Пољанског (1922).
4. Анушка Мицић/Љубомира Мицић: Страшна комедија: преписка 1920-1960, приредили Саша Илић и Драгана Перуничић, Београд, Народна библиотека Србије, 2021. (у најави)

Maintenance notes

Опис урадио Саша Илић.
  • Clipboard

  • Export

  • EAC